2008-02-15

I Kalmar kan man

I tisdags var jag och mina projektledarkolleger i Kalmar, på studiebesök hos Eniros kundtjänst. Jag fick lyssna med under en dags samtal - av minst sagt skiftande karaktär. Några detaljer kan jag förstås inte gå in på här, men jag gjorde några allmäna observationer:

- Helene, Lena, Karin och de andra kundtjänst-medarbetarna har ett beundransvärt tålamod, och en imponerande vilja och förmåga att förstå vad de som ringer in egentligen vill.

- De användare och kunder som ringer in - som regel för att de är förbryllade eller missnöjda med något - är också generellt sätt vänligare än jag kanske hade väntat mig.

Så förhoppningsvis blir jag själv lite ödmjukare framöver, när jag ringer kundtjänst på olika företag. (För att inte tala om min kollega "My way or the highway"-Dan.)

Och kanske jag också lär mig det som alla amerikanska tv-advokater tjatar på sina klienter om - svara bara på frågan och berätta inte mer än du behöver. Hade alla som ringt in gjort det, hade snittsamtalet varit betydligt kortare. Fast då hade min tisdag också varit lite mindre underhållande.

Och på Stadshotellet i Kalmar serverar de AfterWork-öl för 39 kr - en stor stark och snacksbuffé med kycklingvingar, köttbullar, potatisklyftor, dippsåser, m.m. Det är billigt, det.

Inga kommentarer: