2008-01-16

Jag nynnar på franska

I ett schizofrent blogginlägg för ett år sen dissade jag ganska snipigt fransk musik, som jag sen ägnade resten av det ganska långa inlägget åt att hylla. Just nu är det väldigt mycket franskt i min iPod, och det är Quentin Tarantinos fel. Jag såg Death Proof när jag låg hemma och var sjuk i måndags, och kan sedan dess inte sluta nynna på April Marchs version av Serge Gainsbourg/France Gall-hiten Laisse Tomber Les Filles, som spelas till eftertexterna. Den finns förstås inte på iTunes, vare sig med April March eller med France Gall, så det krävdes en del letande för att få tag på dem. Och under tiden har jag dammat av en del andra gamla rekorderliga chansons och eurovisionsschlagerballader som jag går och nynnar på.


(France Galls version på YouTube)

2 kommentarer:

anna sa...

j'adore! (ma fille aussi, en fait!)

Anonym sa...

Johan,
För den som har en förkärlek för franska 60-talsschlagers kan jag rekommendera restaurangen Roxy på Nytorget. Förrförra gången jag var där spelade de en cd med en mycket bra blandning av dylika, men när jag frågade i baren vad skivan hette - för att kunna köpa den - visade det sig att det var en egenkomponerad samlingsskiva som någon på Roxy hade satt samman och därmed inget man kunde köpa i butik :-(