2008-01-18

Dagens ord är 'kissar'

kissa (v. it., kissar, kissade, kissat) är sannolikt ett av de första ord jag lärde mig. Det är ett ganska okomplicerat ord, tycker jag, med en rättfram, konkret betydelse och en enkel syntax. T.ex.:

"Vad är det som gör att så fort man har fyllt 35 så måste man gå upp och kissa varenda jävla natt?"

eller

"E spolar aldrig när han har kissat, vilket i och för sig hade varit en överloppsgärning eftersom han mest kissar på golvet."

Men på sistone har jag märkt hur man börjat använda ordet som synonym för det fonetiskt närliggande dissar, möjligen med en liten extra underton av nedlåtande - dissa kan man göra åt alla håll, men kissar gör man som regel nedåt.

För några veckor sen skrev Damon Rasti att "Internetworld kissar på Tjuvlyssnat", eftersom hans populära sajt inte togs med i IDGs lista över Sveriges 100 bästa sajter (där eniro.se vann i sin kategori, men det hör inte hit). Det ledde till en infekterad debatt med hårda ord och hot om polisanmälningar, som Fredrik Welander har sammanfattat och kommenterat här.

Idag skrev Johan Lindqvist att Studio Virtanen-bloggen kissat på honom, för en hunk-bild han publicerat på sig själv. Varvid Fredrik svarade att de inte alls kissade på honom, eller jo, kanske, men i så fall bara sånt där ljust, nästan fint, färskkiss som kommer när man dricker mycket öl.

Så jag ville pröva om det bara var jag som var sen med att snappa upp den här bildliga betydelsen, och testade att själv använda ordet 'kissar' på det sättet på eftermiddagsfikat idag. Fast av de förbryllade minerna förstod jag att det var flera som tolkade mig bokstavligt.

Mer om Johan Lindqvist och kissande - både bildligt och bokstavligt - i nästa inlägg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Johan Lindqvist och kissande - vilken cliffhanger.

Christian H