2007-01-18

Asobi Seksu

Av tämligen geekiga skäl var jag i helgen på jakt efter en låt med "Thursday" i titeln. På iTunes hittade jag ett Brooklyn-band som släppt en video (se nedan!) med det namnet, och sedan dess kan jag inte sluta lyssna. Konceptet, spröd flickröst ovanpå distade gitarrer, kanske inte är hyperoriginellt (även om det hjälper att Yuki Chikudate omväxlande sjunger på japanska och engelska) men Asobi Seksu har nånting som sticker ut. Jag vet bara inte vad. Kanske det är melodierna, eller den tajta produktionen. Associationerna sticker iväg åt olika håll. Jag tycker mig höra Death Cab for Cutie, Blondie, Echo and the Bunnymen, Cardigans, Pusjkins... Fast lite skramligare. (Jag har läst mig till att jag framförallt borde höra My Bloody Valentine, men dem lyssnade jag aldrig på.)

På bandets hemsida kan man lyssna på senaste studioalbumet Citrus, och ladda ner äldre låtar. T.ex. den bitterljuva Walk On the Moon och I'm Happy But You Don't Like Me, som låter som soundtrack till en film som jag gärna skulle vilja se.

Enligt flera bloggar är Asobi Seksu ett lysande liveband, men de verkar aldrig ha spelat i Europa. Jag hoppas det ändras snart.


Asobi Seksu: Thursday (alternativ länk)

Inga kommentarer: