2008-03-17

På plats för påsken



I går körde vi ner till Borrby, och jag hade lite dåligt samvete för att jag fortfarande hade dubbdäcken på. Tomten var täckt av scilla. Trots den ovanligt tidiga påsken hade påskliljorna slagit ut. Och enligt min-max-termometern hade det som kallast varit -0,1 grader på altanen i vinter. Så jag blev allt lite förvånad när jag gav mig ut på en joggingtur över fälten idag och hamnade mitt i en snöstorm. Och mer ska det tydligen bli.

Men det är skönt att vara här. Vi småpysslar. E-L jobbar lite. Barnen bråkar lite. Jag leker lite med min USB-skivspelare. Mellan varven chark-knarkar vi på spickeskinka och saltrulle, inköpt på Klockareboden. Där har de manuell charkdisk och frågar alltid "ska vi dänka den lite" om saltrullen. Det hör till Borrby-ritualen att vi ska frossa i smörgåspålägg på vitt fluffigt bröd, det vet även barnen nu. I morse frågade N efter fralla och E efter "tekopp". Efter ett tag förstod jag vad han menade. Nu har vi precis grillat korv och marshmallows. I snön.

2 kommentarer:

anna sa...

det låter ju rätt behagligt, minus snön. stackars scillor. här har det också snöat en massa, tyvärr...

Anonym sa...

Hmmm....jag förmodar att den uppvisade Scillan var före "snöstormen". Blev inget Österlen för oss denna påsk, med facit i hand var det kanske lika bra...