2008-03-08

I sista sekunden: Kvinnor Kan (i år också)

När E-L och jag senast var på Roskilde konstaterade vi att det var en mycket skev könsfördelning mellan artisterna. Betydligt mer än vad som kunde motiveras av vilka som faktiskt gav ut skivor och hade lyssnare. Och de senaste åren har bilden varit densamma.

Förra året gjorde jag ett blandband till Internationella Kvinnodagen. Med hyfsat nya låtar från kvinnliga soloartister, tjejband, eller grupper där kvinnor har en framträdande roll, som sångare, låtskrivare, etc. Sånt där är alltid lite tveeggat. Som Barbro Hedvall skrev i gårdagens DN ligger det något "tillkämpat korrekt" över dagen. "8 mars är dagen då jag ska känna hur fel det är att vara kvinna. Och det vill jag inte."

För naturligtvis är det inte så att jag, med en klapp på huvudet, menar att ägna en dag åt poptjejer, medan resterande 364 (eller 365 i år då, om man ska vara petnoga), är rockgrabbarnas. Min absoluta uppfattning är att de senaste åren har en klar majoritet av den musik jag har gillat mest kommit från kvinnor - tvärtemot vad som avspeglas i Roskilde-programmet. Om det är en slump - ett utslag av naturlig variation - eller en del av ett större mönster, det vet jag inte. Och jag vet inte heller om jag tycker det är särskilt intressant. Det här är helt enkelt det mesta av den bästa nya musiken just nu. Och i år ser blandbandet ut så här:

Alla finns på iTunes. I mån av tid återkommer jag med mp3- eller YouTube-länkar. (Update: fixat!)

Inga kommentarer: