2008-03-07

I haz Ginger

I går uppgraderade jag till netvibes Ginger. Netvibes är en personlig startsida, som låter dig göra din egen mashup av bloggar, andra RSS-feeds och diverse widgets. Idén är förstås inte ny, redan 2000-01 byggde jag min egen startsida i MyYahoo!, och på senare tid har t.ex. iGoogle fyllt samma funktion. Men netvibes är onekligen väldigt smidigt. Till skillnad från MyYahoo! är gränssnittet helt öppet, och sidan är helt befriad från reklam, förutom inom de widgets jag själv väljer att lägga till.

Till skillnad från Facebook, som jag ägnade en entusiastisk månad innan jag tröttnade, och MySpace, som jag besöker för att lyssna på musik, men aldrig gått med i själv, är inte netvibes i första hand ett socialt nätverk. Ginger-versionen innebär dock ett steg i den riktningen. Dels för att den innehåller förbättrade widgets för att uppdatera mig om vad som händer t.ex. på min Facebook, dels för att den nu har funktioner som "mina vänner", en "wall" och min publika netvibes-sida (än så länge tom). Branschgranskare som mashable.com och CNN Moneys The Browser tycker att det blir intressant att följa netvibes framöver, och ser att det inte bara är en möjlig konkurrent till Facebook och Myspace, utan också till Google, åtminstone som startsida.

Google är också huvudtema i gårdagens nyhetsbrev från Jajja, Eniros SEO-partner. Huvudnyheten är förstås nedgången i klick på Googles sponsrade länkar, som ledde till ett rejält skutt nedåt för Google-aktien härom veckan. Enligt det analysföretag vars rapport orsakade uppståndelsen är dock reaktionen överdriven, eftersom det också kan handla om att Google har blivit bättre på att skjuta ut relevanta annonser, vilket minskar det totala antalet klick - men inte nödvändigtvis intäkterna från dem.

Andra Google-nyheter hos Jajja är att Google vägrar skriva under den svenska branschorganisationens för direktmarknadsföring etiska regler, och att Google utökat antalet sajter som får djuplänkar ("sitelinks") i sökresultatet. En av dessa är internetBrus, som jag gillar, men som inte verkar ha den mängd läsare de förtjänar. Dock betydligt fler än den här bloggen. Som än så länge inte har några sitelinks på Google heller.

Inga kommentarer: