2014-09-30

Keeping Busy 3

Och innan jag hade sommarlov och startade företag, så hade jag några lediga veckor i våras också. Då gjorde jag fotoalbum. En halv hyllmeter, eller drygt 1000 sidor sammanlagt.

Redan innan jag slutade på Klarna gjorde jag ett Önskefoto-album med bilder från vår roadtrip genom USA förra sommaren. 30x30 cm med platta uppslag och naturfärgat linneomslag. Jag blev så positivt överraskad av resultatet, och av hur kul (om än lite petigt) det var, att när jag sen fick tid över så började jag jobba mig bakåt bland fotomapparna på hårddisken.


Efter att ha gjort ytterligare ett par temaalbum (från New York, Florida och Dominikanska Republiken, bl.a.) gav jag mig i kast med alla vardagsbilder, bebisbilder, selfies, bilder från kortare resor, o.s.v., som vi samlat på oss sedan april 2001. Då fick vi (E-L, för att vara noga) vår första digitalkamera, gissningsvis för att presentgivarna lättare skulle kunna få bilder på det första barnbarn som väntades i augusti.

De första månaderna höll jag jämna steg med fotograferandet - sorterade fram de bästa bilderna, redigerade dem, namngav mappar. Men sen började backloggen växa. Just nu har jag 24.980 filer i min fotomapp på hårddisken. Ett par tusen är från de resor jag gjorde temaalbum om och ytterligare ett antal tusen är dubbletter, men det bör handla om c:a 15.000 unika "vardagsbilder". Som jag tills nyligen såg på som ett framtida pensionärsprojekt att ta hand om. D.v.s. tills jag fick lite tid över i våras. Nu är ett representativt urval samlade i sex kronologiska album med två eller tre år i varje.

Bildflödet har inte varit konstant genom åren, har jag märkt. När N föddes tog vi massor med bilder varje månad och vi fortsatte med det tills E var ungefär ett halvår. Sen blev det uppenbarligen för tungt med två blöjbarn för att hålla på med såna oväsentligheter som fotografering. Vi har inte en enda bild från jularna 2004 och 2005 och de där åren känns rätt dimmiga i största allmänhet. (Det är möjligt att bilden ändras när jag ger mig i kast med alla dammiga kassetter från videokameran - det är fortfarande ett framtida pensionärsprojekt.)

Fotomängderna ökade 2008 när vi köpte vår första digitala systemkamera, och formligen exploderade ett par år senare när vi fick iPhone, Hipstamatic och Instagram. För det senaste albumet, 2012-2013, krävdes det rätt hård gallring för att klara maxgränsen på 120 sidor. Gissningsvis till glädje för de släktingar och vänner som tvingades bläddra igenom alla albumen i somras.



Inga kommentarer: