2008-08-05

Förryckta förväntningar

Jag har inte följt Allsång på Skansen i år. Det jag har sett har varit rätt trist, och de s.k. humorinslagen har varit förvånansvärt andefattiga, särskilt det om Kina. Men säsongsfinalen i kväll ville jag se. För nånstans fanns en liten liten, mentalt rubbad, del av mig som undrade om möjligen ABBA skulle övertrumfa fredagens OS-invigning med en 10-minuters, oannonserad återförening på Sollidenscenen.

Jag vet att de har sagt att det aldrig kommer hända, men förutsättningarna kändes mer gynnsamma än nånsin. De träffades nyss alla fyra i Stockholm, Mamma Mia-filmen går för fulla hus, Allsång på Skansen vore ett ironiskt "fuck you" till den spektakulära återföringsturné de bestämt tackat nej till, Benny Andersson var redan aviserad som gäst med BAO och SVT hintade om "fler överraskningar...". Så när programmet avslutades med tre ABBA-låtar och både Anders Lundin och den svenska Mamma Mia-ensemblen verkade snegla mot kulissen, började jag nästan tro att det var extrasändningar och krigsrubriker på gång. Men naturligtvis inte. Hell ain't frozen over yet.

Inga kommentarer: