2007-11-29

Facebook-grupper jag inte går med i, Del 1

Jag har blivit inbjuden till Facebook-gruppen Avbeställ telefonkatalogen!. Jag kommer inte gå med och jag tänkte förklara varför. Först vill jag bara deklarera att jag jobbar på Eniro och är i så måtto part i målet. Jag arbetar dock inte på katalogbolaget utan på Eniro Sverige Online AB, och mitt ansvarsområde är produktutveckling, inte PR. Så det jag säger här gör jag i mitt namn, inte i företagets.

Till skillnad från många andra Facebook-grupper (se nedan), tycker jag varken att "Avbeställ telefonkatalogen!" är meningslös eller att uppmaningen är fel i sak. Tänker man inte använda katalogen så kan man med fördel avbeställa den. Och det är bra att folk blir medvetna om detta - numera ligger informationen tydligt på Eniro Sveriges förstasida, men så har det inte alltid varit.

Men jag förstår inte riktigt varför det här måste ha undertoner av att Eniro i allmänhet och telefonkatalogen i synnerhet, är skit. Enligt Sifo/Orvesto Konsument använder 57% av befolkningen Gula sidorna mer än en gång i månaden. Även om gruppen lyckas uppnå sitt mål att få en miljon avbeställningar, så är det fortfarande 4,5 miljoner kataloger kvar - som faktiskt används.

Mediedrevet leds av SvD, som av en händelse råkar vara systerföretag till Eniros huvudkonkurrent hitta.se. Och i SvD-artikeln finns det sakfel som sedan fortplantat sig till Facebook-gruppens hemsida. Där påstås att nästan en procent av Sveriges skogsavverkning går till telefonkatalogen. Men den verkliga siffran är 0,02%, huvudsakligen spillprodukter, vilket utreds ganska ingående här. En femtedels promille är fortfarande en hel del träd (och transporter), men ganska lite jämfört med vad som går åt till alla dessa gratistidningar och reklamblad som man i bästa fall kan "avbeställa" genom en lapp på brevlådan. Så varför denna hätskhet mot just telefonkatalogen?

Andra Facebook-grupper som jag hoppar över är:

Dizza telefonkatalogen och Var miljösmart - Avbeställ telefonkatalogen, av ovannämnda skäl.

I bet I can find 1,000,000 people who dislike George Bush! Inte för att jag tillhör Dubyas fanclub, men för att det är så poänglöst. Bara i USA var det fler än 59 miljoner som röstade emot honom senast, och globalt bör det vara ett par miljarder som "dislike George Bush". Vad gör en miljon facebook-användare för skillnad, förutom för egot hos den som startade gruppen? Fast diskussionsämnet "Anyone who thinks hanging around 72 virgins is a blessing never went to junior high" är iofs rätt kul.

Facebook owns your photos resp. My photos are MINE! NOT Facebook's! Change the Terms and conditions! Den 25 oktober blåste det upp till mediestorm i ankdammen. Men uppgiften om att Facebook äger våra bilder och tänker använda dem för sinistra syften var förstås ... en anka. Vilket bl.a. advokat Monique Wadsted och PR-strateg John Sandström förtjänstfullt förklarat, i Expressen resp. Internetworld. Däremot verkar de ha missat att Facebook äger våra matvaror, och det gör mig lite orolig.

Inga kommentarer: