2008-01-18

Lite lunch-läsning

Ikväll var jag och mina närmaste kolleger hembjudna på middag hos Lina, som jobbade sin sista dag på Eniro igår. Så eftersom jag skulle gå lite tidigare än vanligt åt jag bara en snabblunch på mikrade rester. Och slösade sedan bort tidsvinsten på att läsa lite slumpmässiga artiklar som jag ramlade över. Men som förstås hänger ihop på något sätt.

Via min LinkedIn-sida tipsades jag om en artikel i irländska The Post, som handlar om "framtidens" marknadsföring. Texten är välskriven, men innehåller mest gamla nyheter, om att den unga publiken inte nås via TV-reklam så mycket som via nätet, och mer i form av PR, "word-of-mouth-marketing" och nätverkande än i form av traditionell reklam. Det roliga med artikeln var det självbevisande sättet den nådde mig på. Artikeln nämner (förstås) inte Eniro, men den lyftes fram i min personliga LinkedIn News - "Discover articles your colleagues are reading. Just for Eniro employees. Never miss the news that you need to read." För att den handlar om ett ämne som är relevant för min bransch, och för att en eller flera av mina Eniro-kolleger valt att läsa den.

I Sverige har online-reklamen redan gått om TV-reklamen i omsättning, enligt det senaste nyhetsbrevet från Jajja, Eniros partner inom sökoptimering. Det skedde under tredje kvartalet, som ett av flera genombrott inom digital marknadsföring förra året. Det mest uppenbara var inom sociala medier - var tionde svensk gick med i Facebook under året och Flickr och Bilddagboken växte kraftigt. PR och nätverk är det "nya" sättet att nå konsumenterna. Och community-medlemmar är hårdvaluta.

Därför är det förstås angeläget för dessa communities att locka till sig så många medlemmar som möjligt. Och därför cirkulerar det misstankar om att den senaste tidens hackningar - av t.ex. just Bilddagboken - i själva verket är medvetna PR-kupper. Det skriver min kollega Johan Wallin på Eniros blogg. Enligt den gamla principen att "all publicity is good publicity", får man förmoda.

Samma princip ligger rimligen bakom en annan sorts PR-kupp, som DN skriver om idag. Norska Mercedes (och deras reklambyrå) har fått massor av gratisreklam genom den annons som de "råkade" publicera, med halvdolt skitsnack om Audi och BMW i början och slutet av lorem ipsum-texten. VD:n försäkrar att det handlar om ett "riktigt misstag". Mmm, just det.

Inga kommentarer: