Så sedan ett par veckor tillbaka är jag konsult och småföretagare. Eva-Lotta och jag registrerade Verktygslådan AB i början av sommaren, men det var först i slutet av augusti, när barnen börjat skolan och högsommarvärmen lugnat ner sig något, som jag började "gå till jobbet". Arbetet har gått i fyra huvudfåror:
Admin och formalia. Nu är vi registrerade hos Bolagsverket och Skatteverket. "F-skattsedel finnes" och i oktober/november är det dags för de första moms- och arbetsgivarredovisningarna. Vi har bankkonto, bankgiro och företagskort. Försäkring är framförhandlad och betald. Jag har skaffat Visma eEkonomi, har bokfört de första inköpen och skickat den första fakturan (till en av Eva-Lottas översättningskunder). Lite småkul så här i början. Ganska osexigt.
"Riktigt", dvs debiterbart, arbete. Full beläggning min allra första månad som fristående konsult hade jag inte räknat med Men det har faktiskt blivit ett antal timmar i september. Kunden kan jag inte namnge, åtminstone inte än, men jag har fått hjälpa till med produktstrategi och affärsplanering. Och det har varit riktigt kul och ganska sexigt.
Nätverkande. Driva Eget-dagen på Rival hade väl inget större nätverksvärde för mig, även om Per Holknekt och Granit-grundaren Susanne Liljenberg höll riktigt bra tal. Däremot har jag haft många trevliga luncher med gamla vänner och kollegor.
Leka reklamare. Så vad har jag gjort med all arbetstid som har blivit över efter admin, lunchande och debiterbar tid? Jag har lekt copywriter, AD och PR-konsult förstås. Först gjorde jag en logga, för det måste ju varje företag ha. Efter att ha laborerat med olika färger bestämde vi oss för en sobert grå. Visst syns det att det är ett V och L samtidigt som den ser ut som en laptop (eller verktygslåda) som öppnas?
"Verktygsladan.se" var förstås upptaget som domännamn, men jag registrerade "verklad.se" och "verklad.com" och pysslade ihop Verktygslådans hemsida. Till skillnad från Eva-Lottas och mina tidigare sajter så valde jag att använda gratisverktyget som följde med webbhotellet på Surftown, i stället för att koda all html för hand. Eftersom jag ju inte är någon html-kodare, så blev resultatet betydligt bättre än på de gamla sajterna, även om designen känns ganska torr och simpel. Utmaningen, förutom att försöka skriva säljande copy utan att må alltför illa (se t.ex. "konsulterbjudandet"), var att hitta representativa bilder på oss. Pressbilderna som Elin tog av mig på Eniro har jag använt flitigt på nätet, men de börjar bli lite gamla (fel glasögon, inget skägg...).
Hemsidan resp. två refuserade bilder...
Sen var det dags för LinkedIn, som rimligen är en viktigare "marknadsföringskanal" än hemsidan. Jag uppgraderade till premiumkonto och upptäckte att jag då fick ha en bakgrundsbild på min profilsida, ungefär som på LinkedIn. Jag arrangerade en bild från mitt hemmakontor och lekte med filter och resultatet blev så här:
Sen upptäckte jag att jag kunde skapa Verktygslådans LinkedIn-sida också, som väl har ett tvivelaktigt reklamvärde, men innebar att jag fick med vår logga i min lista över anställningar. Även här behövdes det förstås en banner, och nu hör det till saken att jag varken har Photoshop eller någon fallenhet för grafisk design. Loggan är gjord i PowerPoint och jag tänkte att jag kunde väl försöka göra ett tematisk kollage i ett par lager där också. Det första, refuserade, försöket blev så här:
Den något mindre stökiga bild som vi just nu använder ser ut så här:
Förhoppningsvis ökar min beläggning av "riktigt" arbete snart. (Och om någon till äventyrs har missförstått mig vill jag vara tydlig med att det inte är AD- eller copywritertjänster jag försöker sälja.) Men jag ser uppenbarligen till att hålla mig sysselsatt. Och jag har ju inte designat våra visitkort än...
2014-09-25
Keeping Busy 1
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar