2007-02-09

Elysisk längtan

När jag härom veckan var tillbaka på Östgöta Nation köpte jag ett exemplar av deras (jag vill gärna säga ”våran”, men börjar få lite trovärdighetsproblem) sångbok. Den var förstås inte lika inbunden och fin som den som Alex gjorde 1993, men den var betydligt billigare. Den var också i än högre grad befriad från sånger som kan tänkas väcka anstöt. T.ex. hjälpte det tydligen inte att byta ut ”gul är kines och gul japan” mot ”gul är citron och gul banan”; Gul lyser solen fick inte vara med alls.

Däremot hade de plockat in Elysisk längtan (mel. An die Freude):

Aftonrodnan svalka sprider
Skymningen sig sänker fin
Och likt dimridåer glider
Doften av det rena vin

:/: Låt det hjälpa mig till att segla

Rakt in i rusets röda tröst
Natten flyr på gryningsvingar
Värmen flammar i mitt bröst :/:

(och om man är på ett lite frivolt humör, kan man lägga till ett Hej! efter reprisen)

Enligt min far var Elysisk längtan det vinnande bidraget i en visdiktartävling på F-sektionen i Lund nån gång på 60-talet. Be that as it may, men jag kan inte minnas att jag någonsin hört den i Uppsala. Däremot har jag sedan länge lärt mig den utantill, och ett otal gånger sjungit den som vaggvisa för N och E. (Utan Hej!)

Jag kanske borde sluta med det. På samma melodi kan man ju i stället sjunga Här är gudagott att vara och Fjäriln vingad syns på Haga, och förstås Schillers ”riktiga” text:

Freude, Schöner Götterfunken,
Tochter aus Elysium,
Wir betreten feuer-trunken,
Himmlische, dein Heiligtum!

Deine Zauber binden wieder,
Was die Mode streng geteilt;
Alle Menschen werden Brüder,
Wo dein sanfter Flügel weilt.

Men man kan också trycka in texten till en annan tysk slash lundensisk visa, som jag definitivt inte hört någon annanstans än på mina föräldrars fester:

In Hannover an der Leine,
Hafensgasse Nummer acht,
wohnt der Massenmörder Heine
der aus Mennschen Hackfleisch macht

(und dazu…)

Ein belegtes Brot mit Schinken

Ein belegtes Brot mit Ei
Das sind zwei belegte Brote,
eins mit Schinken, eins mit Ei

(und dazu…)

Eisgekühltes Coca-Cola,
Coca-Cola eisgekühlt,
Eisgekühltes Coca-Cola,
Coca-Cola eisgekühlt.

(Ein, zwei, drei, vier, rappadikatz, boum, chachacha, uhh!)

som annars lämpligen sjungs på en lite klatschigare melodi. Vad denna heter har jag försökt googla mig till, men jag hittar inga referenser till sången i det här utförandet. Däremot påminner början om en tysk visa om massmördaren Haarmann, som verkar finnas i lite olika versioner, t.ex. den här och den här. Medan fortsättningen har spelats in av Die Toten Hosen, fast med Coca-Colan utbytt mot den nordtyska snapsen Bommerlunder. På en enda webbsida, ett belgiskt allsångshäfte, hittade jag till slut samma text med Coca-Cola.

(Hur började jag det här inlägget egentligen? Hur ska jag få slut på det?)



1 kommentar:

Unknown sa...

Hej
De är mycket riktigt F-sånger från Lund, vi sjöng dem ofta på fester på 80-talet.
Har precis googlat efter texten och hittade din blogg. Såg också att det finns en originalsång, om Massenmörder Haarmann:
https://www.youtube.com/watch?v=1vOMgH3HW8s

Lite förändrad melodi.


Hälsningar

Torkel Stenqvist F-83, 88F.