2007-01-24

The Coca-Cola Challenge - 9 dagar kvar

För en vecka sen refererade jag flyktigt till "Diet Coke & Mentos"-fenomenet som ett exempel på viral marketing. Själva det kemiska fenomenet har tydligen varit känt länge, men det var först i somras som det blev ett Internet-fenomen, med tusentals YouTube-filmer av mer eller mindre tjusiga experiment. När Wall Street Journal i juni skrev artikeln jag länkade till, var det fr.a. Mentos som uppskattade publiciteten. Uppskattade till mer än 10 miljoner dollar i PR-värde, närmare bestämt.

"We're tickled pink by it", sa tillverkarens amerikanske marknadsdirektör i artikeln, och ventilerade planer på att kontraktera männen bakom eepybird.com, som gjort en av de snyggaste - och mest nedladdade - videorna. Coca-Cola, däremot, var måttligt roade. "The craziness with Mentos ... doesn't fit with the brand personality", sa företagets taleskvinna.

Det var då.

Nu är det Coca-Cola som kontrakterat eepybird-herrarna, som på Coca-Colas amerikanska hemsida presenterar "The Coca-Cola Company Poetry-in-Motion Challenge":

Create a short film that explores how the objects around us can move in extraordinary and beautiful ways.

What fascinates you about the moving world? Is it simple, like a balloon floating in the wind? Or is it complex, like hundreds of dominoes toppling in sequence? Do you imagine everyday objects doing extraordinary things? If you can imagine it, invent it, film it or animate it, we want to see it. Your only boundaries are beauty and motion.

Med bara nio dagar kvar av den tre månader långa tävlingen är det öppet mål för den som vill vinna - det har bara kommit in nio bidrag, alla rätt kassa. Men besökarna strömmar till, vilket förstås är Coca-Colas syfte.

Även Mentos amerikanska hemsida domineras f.ö. av experimentet. Deras tävling, "The Mentos Geyser Video Contest", är avslutad men lockade betydligt fler deltagare. Vinnaren och de övriga 145 bidragen finns på YouTube.

Fritz Grobe och Stephen Voltz på eepybird har säkert blivit rika på kuppen, Coca-Cola och Mentos får massor av fri publicitet, och det kanske mest fascinerande med allt det här är att jag nånstans på vägen lyckas glömma bort att det egentligen handlar om en överkolsyrad aspartam-cocktail och en tuggtablett som smakar Novalucol.

Inga kommentarer: