2007-01-17

Börja blogga!

I torsdags lyssnade jag på Richard Gatarskis föredrag om "Sociala Medier & Web 2.0". Förutom att visa rätt roliga filmer från Second Life uppmanade han oss gång på gång att "Börja Blogga!". Jamen det är ju det jag gör, tänkte jag. Jag är ju bara inte så, eh, aktiv.

Jag registrerade den här bloggen för snart två år sen och skulle bara bestämma vad jag skulle skriva om. So many choices, so little decision-making... På rak arm kommer jag på sju populära bloggämnen:
  • Hemelektronik - Jag är ingen flitig användare, och köper nästan aldrig. Men jag älskar att fönstershoppa. Sibas annonsbilaga i DN till helgen, Dustin Home... Jag kan sitta i timmar. Just nu är det Wii och iPhone jag dreglar mest över.
  • Musik - Det var väl på många sätt prematurt att som dryg 20-åring anse sig för gammal för att försöka lyssna på ny musik. Även om den nya musik som erbjöds i början av 90-talet kanske är en förmildrande omständighet. (1991 års Tracks-etta var Bryan Adams I Do It For You från Kevin Costners kalkon-Robin Hood.) Efter drygt ett förlorat decennium har jag så smått börjat inse att det faktiskt görs ny musik som jag gillar, och inte bara för att det låter som något jag gillade på 80-talet. T.ex. Asobi Seksu, som jag hörde för första gången i söndags.
  • Internet - Hade jag varit mer netsavvy hade jag förstås kommit igång med den här bloggen tidigare (eller skaffat Skype - mina föräldrar har Skype-konton, men inte jag). Men det hindrar inte att jag är genuint fascinerad av hur nätet utvecklas och hur det påverkar umgängesliv, affärer, allt. Och 1 mars börjar jag som produktutvecklare på Eniro (som har releaseparty för sin nya sajt i kväll).
  • PR & Marknadsföring - Hos min nuvarande arbetsgivare Observer, har jag utvecklat tjänster för kommunikationsavdelningar och PR-konsulter. Särskilt intressant tycker jag förstås det är med nya former av marknadsföring på nätet, t.ex. olika typer av viral marketing (som det påstås att Apple ägnat sig åt inför lanseringen av iPhone, även om det finns roligare exempel).
  • Media - Det som för nästan tio år sen lockade mig till Observer var kopplingen till media. Jag var UNG-reporter på Corren när jag var, öh, ung, och fortsatte med lite föreningstidningar och nån närradiosändning på universitetet. På Observer fick jag göra exjobb om Automatic Content-Based Filtering of Television News (pdf) och har sedan fortsatt utveckla olika mediesöktjänster, framförallt inom webbmedia.
  • Politik & Samhälle - Två veckor före valet startade jag min politikblogg och hann komma upp i sju poster innan dataintrångsskandalen rubbade mina cirklar. Jag trasslade in mig i en ständigt växande, aldrig avslutad post om konspirationsteorier, och plötsligt var valet över och hela frågan lite, tja, passé. Politik & Samhälle är den näst vanligaste bloggkategorin på bloggportalen.se, har jag sett.
  • Vardagsbetraktelser - som förstås är den avgjort vanligaste kategorin på Bloggportalen.

Så hur skall man få ordning på det här? Vad skall jag välja? Hur skall jag dra gränser? Som alla besökare på min hemsida (alla tio) vet, så blir jag lätt försjunken i strukturen - på bekostnad av innehållet. Den här gången tänkte jag börja tvärtom. Jag struntar i det. Jag blandar fritt. Skulle jag (all prior evidence to the contrary) bli en hyperaktiv och framförallt uthållig bloggare, kan jag säkert skapa nån form av struktur i efterhand. Eller låta bli.

Inga kommentarer: