2007-08-17

På kryss i idyllen

Lagen har sina blottor
Hund får de fattiga ha
De kunde väl skaffa sig råttor
Som är skattefria och bra

Stig Dagermans sista dagsedel i Arbetaren handlade om en lokal myndighetsperson som låtit skjuta en bidragstagares hund, med motiveringen att samhället inte skulle behöva bekosta sånt. Jag, däremot, sponsrar gärna de lokala knarkarnas hundar med mina skattepengar. En del av de typer som hasar runt utanför ICA Aspudden måste man vara hund för att älska, och även en knarkare mår väl bättre av att känna sig omtyckt - det är väl det mycket av behandlingsmetodikerna går ut på? Och det bör rimligen uppmuntra ett visst mått av ansvarstagande, att ha en hund att ta hand om. (Även det är väl ett centralt behandlingsinslag?)

Så jag tycker det är bra att det finns ett par knarkare här som gör förortsidyllen uthärdlig (vi vill ju inte bo i Täby). Och jag tycker det är bra att de har hundar. Det jag inte gillar är att de jävla pundarna inte kan plocka upp sina jävla hundars jävla skit. Tänker jag, när E och jag kryssar mellan lorthögarna på väg till dagis. Kan de inte ha en kurs i hundbajsupplockning på Hassela? Eller ett kombinerat program för utbyte av sprutor och svarta plastpåsar?

Fem minuters promenad från Aspuddens centrum, på betryggande avstånd från knarkare och hundlortar, finns den här jättefina trean till salu. Inbäddad i grönska, ett stenkast från vattnet, etc. etc.

Fem minuters promenad åt andra hållet, i Örnsberg, bor Stig Dagermans söner. De har katt.

2 kommentarer:

Articuno sa...

Lägenheten verkar inte vara till salu längre. Grattis får jag väl säga då, antar jag?

Johan sa...

Japp, tack!
Efter min mycket omsorgsfulla städning och styling kom det ett - säger ett - par på visningen i går. Men det räckte, för de köpte lägenheten. Vi skrev kontrakt kl. tre idag.