2007-06-26

Ännu en liten bit av mitt privatliv som jag därom oombedd gjort offentlig

Jag bloggar inte så mycket just nu. Jag joggar desto mer. Av professionellt intresse tittade jag lite närmre på jogg.se för en tid sen, för det är en svensk sajt som integrerat Google Maps, och sånt är intressant på Eniro. Och upptäckte att det var jätteenkelt, och rätt skojigt, att lägga upp sina egna joggingrundor på kartan och få dem uppmätta. Och har man lagt upp sina banor kan man ju med fördel använda sajtens träningsdagbok, och få automatiskt uträknad snittid, totalt tillryggalagd sträcka (7,5 mil hittills i juni - och jag som var en av grundarna av AIDS - Allmän Idrott S:t Lars - klubben för oss som hade tvåa i gymnastik på gymnasiet), m.m. Och så kan man jämföra sig med andra registrerade medlemmar, som presenteras med ålder, kön och hemort. Man kan sortera på personbästa. Då hamnar jag i ett förtjusande sällskap medelålders damer som tränar för Tjejmilen. Stavgångsklassen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare Johan...

Jag tittade in på Jogg.se som du tipsade om. Riktigt bra faktiskt. Nu vet jag inte om jag har så mycket utbyte av chatfunktionerna och träningsdagboken, men möjligheten att kunna mäta sin löprundor räckte mer än väl. Nu måste jag nog tipsa en antal av mina löparkompisar som denna sida. Det är ju en evig diskussion om hur lång olika rundor kan vara.

Men är du säker på att det stämmer... Alla min rundor blev ju något kortare än vad jag tidigare trott...

Johan sa...

Nja, jag tror att mätningarna konsekvent blir lite för korta, eftersom man som regel inte springer så rakt som man ritar banan, och systemet inte tar hänsyn till höjdskillnader. Men på relativt flacka banor tror jag inte avvikelsen är stor. Två av mina banor har jag också mätt med bil och skillnaden var c:a 0,5%. Fast bilens trippmätare är förstås inte heller så exakt.

Anonym sa...

Intressant Johan, synd att du inte hade startat n�r du var i OSD sist d� hade du kunnat testa n�gon av mina rundor, f�r du ihop 140 h�jdmeter p� 7 km i Stockholm? Kanske i ett trapphus i Bred�ng men var annars?

Jag ha ocks� registrerat mig nu och m�tningen av rundorna var cool. Jag �r lite skraj f�r att m�ta; jag menar, l�ngden ska ju inte spela n�gon roll, det �r ju tiden man h�ller ut som gills, eller har jag fattat fel?

Jag tycker inte att du ska lista inl�gget under sj�lvf�rnedring, inte med tanke p� prestationen under juni 2007. Kanske f�r perioden 1971(?) - maj 2007 men definitivt inte juni 2007.

Johan sa...

Välkommen till jogg, får jag väl säga! Men är du en sån där fegis som inte delar din träningsdagbok med övriga medlemmar? Då missar man ju hela masspsykoseffekten.

Jag får medge att kommentaren om höjdskillnaderna inte var så genomtänkt. Nu har jag dammat av min gamla trigonometri och kan konstatera att det krävs rätt mycket branta backar för att det skall bli mer än försumbar skillnad. T.ex. krävs en 10%-ig lutning för att den verkliga distansen ska bli 0,5% längre än kartdistansen. Men var får du 140 m ifrån?

Mm, uthålligheten är viktigast. Stamina. And girth.

Anonym sa...

OK, nu har jag också kommit ut ur garderoben. Och apropå garderoben, du springer väl i trikåer? Det finns inget bättre sätt att komma i kontakt med sin inre löpare än ett par korviga spandexbrallor.